Vanliga frågor och svar om Ljus
Nyfikna på vår digitala portal Ljus:
Hur fungerar digital rekvirering med Ljus?
Tjänsten kan liknas vid ett digitalt postfack eller portal där vårdgivare loggar in på ett säkert sätt (SITHS-kort). Vårdgivarna tar emot rekvisitioner och kan ladda upp efterfrågade dokument. Det går att ladda upp PDF-, JPG-, ISO- eller ZIP-filer genom portalen.
Vilka kan ansluta sig?
Regionala vårdgivare kan ansluta sig till portalen.
Hur ansluter man sig?
Skicka en intresseanmälan till ljus@lof.se. Vi behöver er e-postadress och verksamhetsnamn så som den står i HSA-katalogen för att kunna bjuda in er till Ljus.
Kostar det något att använda Ljus?
Nej, det kostar inte något.
Hur loggar man in i Ljus?
Inloggning sker i https://ljus.lof.se med SITHS e-legitimation. Det är bara registrerade användare som kan logga in i Ljus.
Använder Löf något av vårdens system t.ex. C-link, SEFOS, Sectra IEP m.fl?
Nej, det gör vi inte.
Inloggningsproblem:
Vad innebär följande felmeddelande: Certifikat kan inte hittas/är inte installerat?
Det kan bero på att webbläsaren sparat information relaterat till certifikatet. Ett tips är att ladda om sidan med CTRL + F5 för att sedan prova igen. Du kan även stänga ner webbläsaren helt och hållet för att sen öppna och prova igen.
Vad gör jag om Siths-kortet inte fungerar?
Kontakta certifikatutgivaren eller er egna IT-support i första hand. Ofta räcker det med att prova igen vid ett senare tillfälle.
Om det inte går att logga in och inget ovan hjälper?
Hör av dig till oss på ljus@lof.se.
Nya användare av Ljus:
Varför har vi fått en förfrågan per post trots att vi är anslutna till Ljus?
Det finns en fördröjning i traditionell postgång och därför kan postade rekvisitioner förekomma under de första två veckorna efter det att man anslutit sig till Ljus. Ett fåtal ärenden hanteras idag i ett äldre skadesystem där vi kan behöva sända via post under en tid framöver.
Kan en klinik ha en funktionsbrevlåda?
Ja, ansvarig Ljusanvändare på en klinik kan lägga till en e-postadress för en funktionsbrevlåda på ”Mina sidor” i Ljus. Endast funktionsbrevlådan får då notiser när nya rekvisitioner kommer.
Kan en klinik ha flera administratörer/ansvariga?
Ja, ansvarig Ljusanvändare på en klinik kan lägga till ytterligare användare på ”Mina sidor” i Ljus. Löf rekommenderar att klinikerna har flera ansvariga Ljusanvändare.
Kan en klinik lägga till eller ta bort användare?
Ja, ansvarig Ljusanvändare på kliniken kan hantera användare. Gå in på ”Mina sidor” för att lägga till eller ta bort användare. Den som blir inbjuden bekräftar genom att logga in i Ljus för att aktivera kontot.
Hur länge syns besvarade ärenden i Ljus?
I 30 dagar.
Fler vanliga frågor:
Vad gör vi om patienten inte varit på vår klinik trots att vi fått en rekvisition om det?
Skriv en notering om det på uppladdningssidan och klicka sedan i att ”samtliga begärda uppladdningar genomförts” och skicka in.
Kan man se statistik över rekvisitioner?
Ljusanvändarna (administratör/alla mottagare av rekvisitioner på kliniken) kan se statistik över rekvisitioner som kommit in.
Har Löf tillgång till några av de system vården använder eller 1177?
Nej.
Kan patienten ge access/skicka journaler till Löf via 1177?
Nej.